Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår sajt. Genom att fortsätta använda vår webbplats samtycker du till vår användning av cookies.

Jag godkänner

Vanliga frågor och svar

Varför genomförs inte Kulturnatten 2020?

Den genomförs, men digitalt. I år 2020, på grund av rådande pandemi gäller förbud mot sammankomster med fler än 50 personer. Den vanliga kulturnatten lockar uppemot 100 000 personer. Det är inte sannolikt att ett sådant stort arrangemang är möjligt att ordna i september.

Destination Uppsala har uppdraget att skapa en digital kulturnatt med interaktiva inslag. En samlingspunkt med fokus på kulturen och dess villkor i Uppsala, just nu och i framtiden.

Kulturnatten har en ny hemsida och den kommer att utnyttjas så mycket som möjligt.

Målet är att många av dem som brukar medverka kommer att ställa om och delta digitalt.

 

Får vem som helst vara med på Kulturnatten?

Alla evenemang får vara med förutsatt att evenemanget:

  • följer svenska lagar
  • anses vara kulturevenemang
  • har anmält sig innan deadline

Både föreningar, företag och privatpersoner kan vara arrangör till ett evenemang under Kulturnatten.

 

Vilka är kriterierna för att delta som arrangör?

Alla är välkomna att arrangera en programpunkt under kulturnatten Uppsala, så länge det är ett kulturevenemang. Du kan vara professionella aktör, amatör, kulturförening eller kulturinstitution.
Under Kulturnatten så innebär din medverkan att du genomför en upplevelse/föreställning/uppvisning/interaktion inom de olika konstarterna. Din programpunkt kan även vara inom folkbildning, till exempel föredrag och föreningsaktiviteter men som då handlar om kultur. Ligger din aktivitet i gränslandet mellan kultur och idrott/hälsa/kropp eller annat kan det hända att du nekas deltagande. Du kan rådgöra med projektledningen för Kulturnatten Uppsala som beslutar i frågan.

Mejla kulturnatten@uppsala.se för kontakt

  • Verksamhet som är olaglig eller kan uppfattas som stötande kommer inte att godkännas

Verksamhet med anknytning till Uppsala med omnejd premieras.

 

När är Kulturnatten?

Kulturnatten infaller alltid den andra lördagen i september. 2020 infaller Kulturnatten 12 september.

 

Var hittar jag kulturnattsprogrammet?

Kulturnattsprogrammet publiceras löpande på webbplatsen under sommaren efter att de godkänts av ansvarig referensgrupp. www.kulturnattenuppsala.se

 

Får man betalt för att delta på Kulturnatten?

Nej.

 

Hur blir det med kulturnattstidningen?

I dagsläget har vi inget svar på detta.

 

Var finns det digitala programmet?

Programmet kommer publiceras på kulturnattenuppsala.se

 

Hur anmäler jag digitala evenemang?

Anmälningsformulär finns på kulturnattenuppsala.se

 

När är deadline för digital medverkan som arrangör?

Deadline är 1 augusti.

 

Kommer Kulturnatten att direktsändas eller spelas in i förväg?

Vi kommer skapa en blandning av förinspelat och livesända programpunkter.

 

Kommer det ske en officiell invigning?

Ja. Sänds som en del av det digitala programmet.

 

Kostar det pengar att delta med ett evenemang på Kulturnatten?

Det kostar inget att delta med ett evenemang. Det du bör tänka på om du använder upphovsrättsligt material, som till exempel musik i ditt evenemang, är att det kan innebära en kostnad via STIM. Läs mer på STIM’s hemsida

 

Är det tillåtet att ta inträde till ett evenemang?

Det är alltid tillåtet att välja själv om man som arrangör vill ta entré eller inte.

 

Kan vi få gage när vi spelar på Kulturnatten?

Kulturnattens projektledning bokar inga band och betalar inte gage till någon. Alla arrangörer ansvarar ekonomiskt för sina egna evenemang och väljer om de betalar gage till dem de anlitar. Arrangörer inom Uppsala kommun (tex Uppsala konstmuseum, kulturnämndens invigning etc) betalar alltid skäligt arvode till anlitade professionella kulturarbetarna. 

 

Vi har varit arrangörer tidigare men har tappat bort våra inloggningsuppgifter, hur gör vi?

Eftersom vi har en ny hemsida behöver du skapa ett nytt konto.

 

Var kan jag få tag i kulturnattsprogrammet?

Kulturnattsprogrammet publiceras löpande på webbplatsen i början på sommaren efter att de godkänts av ansvarig referensgrupp.

 

Jag är försäljare och vill delta på Kulturnatten 2020. Hur gör jag?

På grund av rådande omständigheter, med anledning av det nya Coronaviruset, kommer vi inte ha några försäljningsplatser Kulturnatten 2020. Välkommen att ansöka om försäljningsplats till Kulturnatten 2021.

 

Tips och trix för att delta med digital programpunkt:

Hur filmar man med mobilen? Kika på länken nedan för tips och tricks:

https://moderskeppet.se/live/ova-pa-att-filma-med-din-mobil-eller-surfplatta/

 

Hur laddar man upp videoklipp på facebook? Kika på länken nedan för instruktioner:

https://www.facebook.com/help/1738143323068602/?helpref=hc_fnav

 

Hur sänder man live på facebook? Kika på länken nedan för instruktioner:

https://www.facebook.com/help/1636872026560015

 

Vad gäller om ni önskar livesända med musik? Nedan finns två länkar för mer information:


https://www.stim.se/sv/hitta-svar/alla-vanliga-fragor/jag-vill-livesanda-musik-pa-natet-vad-galler


https://www.stim.se/sv/hitta-svar/alla-vanliga-fragor/vad-galler-om-jag-ar-artist-och-ska-livestreama-en-konsert-med-egna