Gå direkt till sidans huvudinnehåll

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på vår sajt. Genom att fortsätta använda vår webbplats samtycker du till vår användning av cookies.

Jag godkänner

Vanliga frågor och svar

Hur genomförs Kulturnatten 2020?

I år 2020, på grund av rådande pandemi gäller förbud mot sammankomster med fler än 50 personer. Den vanliga kulturnatten lockar uppemot 100 000 personer. Det är inte sannolikt att ett sådant stort arrangemang är möjligt att ordna i september.

Destination Uppsala har uppdraget att skapa en digital kulturnatt med interaktiva inslag. En samlingspunkt med fokus på kulturen och dess villkor i Uppsala, just nu och i framtiden.

Kulturnatten ska få en ny hemsida och att den kommer att utnyttjas så mycket som möjligt.

Målet är att många av dem som brukar medverka kommer att ställa om och delta digitalt.

 

När är Kulturnatten?               

Kulturnatten infaller alltid den andra lördagen i september. 2020 infaller Kulturnatten 12 september.

 

Hur anmäler jag digitala evenemang?          

Anmälningsformulär finns på kulturnattenuppsala.se

 

När är deadline för digital medverkan som arrangör?        

Deadline är 1 augusti.

Länk till er digitala programpunkt kan läggas till senare.

 

Får vem som helst vara med på Kulturnatten?                      

Alla evenemang får vara med förutsatt att evenemanget:

  • följer svenska lagar
  • anses vara kulturevenemang
  • har anmält sig innan deadline

Både föreningar, företag och privatpersoner kan vara arrangör till ett evenemang under Kulturnatten.

 

Kommer Kulturnatten att direktsändas eller spelas in i förväg?                  

Det är upp till dig som arrangör om ni önskar direktsända eller spela in i förväg. Oavsett vad ni väljer så kom ihåg att anmäla er senast den 1 augusti. (länk kan ni komplettera ansökan med senare) 

Projektledningen för Kulturnatten kommer skapa en blandning av förinspelat och livesända programpunkter, under några timmar.

 

Vilka är kriterierna för att delta som arrangör?                     

Alla är välkomna att arrangera en programpunkt under kulturnatten Uppsala, så länge det är ett kulturevenemang. 

Du kan vara professionella aktör, amatör, kulturförening eller kulturinstitution. 

Under Kulturnatten så innebär din medverkan att du genomför en upplevelse/föreställning/uppvisning/interaktion inom de olika konstarterna. Din programpunkt kan även vara inom folkbildning, till exempel föredrag och föreningsaktiviteter men som då handlar om kultur.

Ligger din aktivitet i gränslandet mellan kultur och idrott/hälsa/kropp eller annat kan det hända att du nekas deltagande. Du kan rådgöra med projektledningen för Kulturnatten Uppsala som beslutar i frågan. Maila kulturnatten@uppsala.se för kontakt

  • Verksamhet som är olaglig eller kan uppfattas som stötande kommer inte att godkännas
  • Verksamhet med anknytning till Uppsala med omnejd premieras.

 

Var hittar jag Kulturnattsprogrammet?       

Kulturnattsprogrammet publiceras lördag den 12 september webbplatsen, under program. Er programpunkt kommer inte att gå att se innan detta via www.kulturnattenuppsala.se

 

Hur blir det med Kulturnattstidningen?       

Det kommer bli en 8-sidig programtidning som går ut med UNT den 5 september. Den kommer vara annonsfri.

 

Var finns det digitala programmet?               

Programmet kommer publiceras på kulturnattenuppsala.se

 

Kommer det ske en officiell invigning?        

Ja. Sänds som en del av det digitala programmet.

 

Får man betalt för att delta på Kulturnatten?                        

Nej. 

 

Kostar det pengar att delta med ett evenemang på Kulturnatten?            

Om ditt evenemang går under STIM står du för kostnaderna för musikanvändningen. Läs mer på STIM’s hemsida.

 

Är det tillåtet att ta inträde till ett evenemang?

 Det är alltid tillåtet att välja själv om man som arrangör vill ta entré eller inte.

 

Kan vi få gage när vi spelar på Kulturnatten?                         

Alla arrangörer ansvarar ekonomiskt för sina egna arrangemang och väljer om de betalar gage till dem de anlitar. Arrangörer inom Uppsala kommun (tex Uppsala konstmuseum, kulturnämndens invigning etc) betalar alltid skäligt arvode till anlitade professionella kulturarbetarna.

 

Vi har varit arrangörer tidigare men har tappat bort våra inloggningsuppgifter, hur gör vi?

Eftersom vi har en ny hemsida behöver du skapa ett nytt konto.

 

Jag är försäljare och vill delta på Kulturnatten 2020. Hur gör jag?             

På grund av rådande omständigheter, med anledning av det nya Coronaviruset, kommer vi inte ha några försäljningsplatser Kulturnatten 2020. Välkommen att ansöka om försäljningsplats till Kulturnatten 2021.